آرد ذرت و 13 مزیت شگفت‌انگیز آن

13 مزیت شگفت‌انگیز آرد ذرت

آرد ذرت، مزیت‌های فراوانی برای سلامتی بدن دارد که از آن جمله می‌توان به سلامت چشم‌ها، پیشگیری از بیماری‌های دیورتیکولار، جلوگیری از کم‌خونی، پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، کنترل دیابت، کنترل فشارخون و پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد. علاوه بر این‌ها آرد ذرت، از گروه محصولات بدون گلوتن در رژیم غذایی محسوب می‌شود.

آرد ذرت چیست؟

ذرت، گیاهی است که از حدود ده هزار سال پیش توسط آزتک‌ها کشت و به بهره‌برداری رسید. منشأ این گیاه از یک‌دانه‌ی وحشی به نام تئوسینت می‌باشد. جالب است بدانید که اولین ذرت‌هایی که کشت شدند، دارای هسته‌های جدایی بودند و به یکپارچگی ذرت‌های امروزی نبودند. به‌مرور و توأم باتجربه‌ی ملل مختلف، گیاه ذرت با شرایط مختلف آب و هوایی، سازگار شد و شکل کنونی خود را یافت. تاریخ بیانگر این مطلب است که ذرت 700  سال پیش از میلاد، مهم‌ترین عضو رژیم غذایی سرخ‌پوستان، مردم کانادا و البته مردم نقاط زیادی در دنیا بوده است.

مشاهدات نشان می‌دهد که ذرت منبع غذایی مهمی برای مردم کشورهای مختلف و همچنین دام‌های آن‌ها می‌باشد. علاوه بر این ذرت در مقایسه با گیاهان دیگر، بیشترین دانه را تولید می‌کند. آرد ذرت یکی از فراورده‌های دانه‌های ذرت می‌باشد که حاوی کالری پایینی است و هر صد گرم دانه‌ی ذرت، حدود 4/3 گرم پروتئین دارد. علاوه بر این آرد ذرت سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌باشد.

در ادامه به بررسی 13 مزیت فوق‌العاده‌ی آرد ذرت می‌پردازیم:

  1. بهبود عملکرد چشم

یک رژیم غذایی مغذی، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها به ما کمک کند. بر کسی پوشیده نیست که غذا، علاوه بر این‌که می‌تواند باعث بهبود بیماری شود از طرفی خود می‌تواند علت بیماری نیز باشد. بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب مواد غذایی خود نهایت دقت را داشته باشید. ذرت حاوی کاروتنوئیدها، لوتئین و زاکسنتین است. تحقیقات علمی فراوانی انجام‌شده است که این ترکیبات را برای سلامت چشم مناسب می‌داند. این ترکیبات آرد ذرت خاصیتی آنتی‌اکسیدانی دارند و برای مقابله با  آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد مفید هستند. جالب است بدانید که این ترکیبات به‌عنوان رنگ‌دانه‌های ماکوهایی در شبکیه‌ی چشم جمع شده‌اند.

  1. پیشگیری از بیمار‌ی‌های دیورتیکال

این بیماری‌ها اغلب بسیار دردناک هستند و با ناراحتی و درد شدیدی همراه می‌باشند. مطالعات زیادی در این زمینه انجام‌گرفته است و تنها در یکی از این تحقیقات، تعداد 47228 مرد مبتلا به این بیماری‌ها،‌ پس از مصرف آرد ذرت، علائم بهبود را نشان دادند.

  1. پیشگیری از کم‌خونی

یکی از بیماری‌هایی که بصورت گسترده‌ در حال رشد می‌باشد،‌ کم‌خونی است و همین‌طور که می‌دانید احتمال ابتلا به آن، برای خانم‌ها بیشتر از مردان است. وقتی بدن با کمبود دریافت ویتامین‌ها‌ و مواد معدنی همچون آهن مواجه می‌شود، به‌احتمال‌قوی علائم کم‌خونی نمایانگر می‌شود. بدن برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید، به آهن و فولاد نیازمند است. ذرت منبع فوق‌العاده‌ای از آهن می‌باشد تا جایی که در هر 100 گرم آرد ذرت به میزان قابل‌توجهی (7/2 میلی‌گرم) آهن وجود دارد.

  1. پیشگیری از سرطان

متخصصان معتقدند که یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان داده است آنتی‌اکسیدان‌ها با سلول‌های رادیکال‌های‌ آزاد مبارزه می‌کنند و از آسیب‌های اکسیداتیو به بدن جلوگیری می‌کنند. آرد ذرت و به‌طورکلی تمامی فراورده‌های ذرت، زمانی که پخته شوند آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را تولید می‌کنند. آرد ذرت حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است که عملکرد آن‌ها برای محافظت از چشم و پوست از آسیب‌های اکسیداتیو، ثابت‌شده است.

  1. منبع فیبر رژیمی

فیبر رژیمی با کاهش کلسترول و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش به بدن کمک می‌کند و علاوه بر این فیبر رژیمی می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. هر 100 گرم آرد ذرت، حاوی میزان 7 گرم فیبر رژیمی است.

  1. کاهش وزن

اغلب تصور می‌کنیم که برای کاهش وزن، باید گرسنگی را به خود تحمیل کنیم. پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که این تصور کاملاً اشتباه می‌باشد و برای کاهش وزن، باید مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. آرد ذرت،‌ منبعی سرشار از انرژی است و به همین دلیل، بهترین میان وعده برای کاهش وزن به‌حساب می‌آید.

  1. ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی

مزایای فراوان سلامتی گیاهان، دلیل انتخاب رژیم گیاهی توسط بسیاری از خانواده‌ها در نقاط مختلف دنیا است. اغلب این مزیت‌ها به‌صورت مواد مغذی و همچنین ترکیبات شیمیایی و بیولوژیکی در گیاهان می‌باشد. برای نمونه می‌توان از آرد ذرت نام برد که ترکیباتی مانند آنتوسیانین‌، اسید فیتیک، اسید فرولیک، زاکسانتین و لوتیین دارد و هرکدام از این آنزیم‌ها دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن هستند.

  1. بدون گلوتن

گلوتن، پروتئینی است که به فراوانی در دانه‌هایی همچون گندم یافت می‌شود. آرد ذرت و فراورده‌های ذرت یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افرادی که نسبت به گلوتن آلرژی دارند، آرد ذرت را جایگزین آرد گندم کنند تا از عوارض جانبی گلوتن در امان باشند.

  1. منبع انرژی

آرد ذرت دارای میزان بالایی کربوهیدرات‌ می‌باشد. یکی از وظایف کربوهیدارت‌ها، تأمین انرژی لازم برای بدن و ذهن است. آرد ذرت یک کربوهیدرات پیچیده است و در طولانی‌مدت، هضم می‌شود و این فرآیند می‌تواند بیشترین نفع را به بدن برساند. توصیه می‌شود پس از تمرینات بدنی، یکی از محصولات ذرت را استفاده کنید تا بتوانید انرژی ازدست‌رفته‌ی خود را بازگردانید.

  1. کنترل دیابت

مصرف منظم آرد ذرت و به‌طورکلی محصولات ذرت، موجب تأمین انرژی برای افراد مبتلا به دیابت می‌شود و از طرفی میزان قند خون را افزایش نمی‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که آرد ذرت علاوه بر حفظ مواد مغذی در بدن، برای کمک به افرادی که دیابت دارند و از انسولین استفاده می‌کنند، مفید است.

  1. پیشگیری از فشارخون بالا

آرد ذرت حاوی اسید فنولیک است که از مزیت‌های آن می‌توان به تنظیم فشارخون و جلوگیری از فشارخون بالا اشاره کرد. علاوه بر این آرد ذرت در ترکیبات خود به میزان قابل‌توجهی ویتامین B دارد که باعث افزایش عملکرد غده‌ی فوق کلیوی می‌شود.

  1. سرشار از منگنز

منگنز از مواد معدنی بسیار مهمی است که توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه‌ی خود از آن بهره ببرید. منگنز می‌تواند موجب کنترل سطح قند خون شود. علاوه بر این منگنز قادر است که کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی آرد ذرت را در بدن به انرژی تبدیل ‌کند.

  1. پیشگیری از آلزایمر

آرد ذرت یک منبع فوق‌العاده از تیمین می‌باشد. پژوهش‌های علمی بیانگر این مطلب هستند که تیمین، آنتی‌اکسیدانی است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و از طرفی با کمک کردن به سنتز آتیکولین، می‌تواند باعث بهبود حافظه شود.

این مطلب را از دست ندهید:  زرشک، گیاهی سالم که روده، کبد و کیسه‌ی صفرا را پاک‌سازی می‌کند

لیلی شکیبا