دارچین و 13 مزیتی که آن را ادویه‌ی شماره یک جهان کرده است

دارچین

13 مزیت دارچین که آن را ادویه‌ی شمار یک جهان کرده است.

دارچین ادویه‌ی شماره یک جهان محسوب می‌شود و برای هزاران سال در سراسر جهان در موارد پزشکی از آن استفاده‌شده است. با توجه به مزایای گسترده‌ی دارچین، بخصوص مزه‌ی گرم آن و سهولت استفاده‌ی دارچین در دستورالعمل‌های آشپزی، هنوز هم جایگاه خود را در میان ادویه‌جات دیگر حفظ کرده است.

محققان دانشگاهی دریافته‌اند که دارچین حاوی سطح آنتی‌اکسیدانی بالایی است و علاوه بر این دارای مزایای بهداشتی فراوانی نیز می‌باشد که از آن جمله می‌توان به خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد دیابتی این ادویه اشاره کرد.

دارچین چیست؟

دارچین درواقع پوست درخت Cinnamomum Verum است و بوی منحصر بفرد،‌ رنگ و طعم آن ناشی از همین پوست درخت می‌باشد. این پوست حاوی ترکیبات خاصی است که دلیل بسیاری از خواص درمانی دارچین می‌باشد. ازجمله‌ی این ترکیبات می‌توان به سینامالدئید،‌ اسید سینامیک و سینامات  اشاره کرد.

تحقیقات انجام‌گرفته بیانگر این مطلب است که مزایای سلامتی دارچین می‌تواند در پوست درخت، اسانس، پودر و عصاره‌ی دارچین وجود داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین دارای خواص ضدالتهابی، ضد دیابت، ضد میکروبی، ایمنی، پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی است.

آمار تغذیه‌ای دارچین

دارچین به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند در رژیم غذایی شما بسیار مفید باشد. تقریباً مصرف نصف قاشق چای‌خوری دارچین در طول روز می‌تواند بر میزان قند خون، هضم غذا، ایمنی بدن و موارد دیگر تأثیر مثبت بگذارد. مصرف بیشتر آن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی،‌ دیابت، سرطان و بیماری‌های نوروژنیک مؤثر است.

یک قاشق غذاخوری دارچین ، حاوی موارد زیر است:دارچین

  • کالری:‌ 19
  • کربوهیدرات: ‌2/6 گرم
  • پروتئین: 3/0 گرم
  • چربی:‌ 1/0 گرم
  • فیبر رژیمی: 1/4 گرم
  • منگنز: 4/1 میلی‌گرم و 68 درصد مصرف روزانه (DV)
  • کلسیم:‌ 7/77 میلی‌گرم و 8 درصد مصرف روزانه (DV)
  • آهن: 6/0 میلی‌گرم و 4 درصد مصرف روزانه (DV)
  • ویتامین K: 4/2 میکروگرم و 3 درصد مصرف روزانه (DV)

علاوه بر موارد بالا یک قاشق غذاخوری دارچین دارای میزان کمی ویتامین E، نیاسین،‌ ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم و روی می‌باشد.

مزایای سلامتی دارچین

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی اجمالی 13 مزیت دارچین می‌پردازیم:

  1. میزان بالای آنتی‌اکسیدان

دارچین حاوی میزان بالایی آنتی‌اکسیدان محافظتی می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها سبب کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش روند پیری می‌شوند. بر اساس تحقیقات دانشمندان، دارچین حاوی حداقل 41 ترکیب مختلف آنتی‌اکسیدانی می‌باشد.

با توجه به مقادیر ORAC، که برای اندازه‌گیری غلظت آنتی‌اکسیدان‌ در غذاهای مختلف استفاده می‌شود، دارچین در میان غذاها،‌گیاهان و ادویه‌جات، در رتبه‌ی هفتم قرار دارد. در تحقیقی که فعالیت آنتی‌اکسیدانی 26 عصاره را مقایسه می‌کرد، دارچین بالاتر از گیاهان و ادویه‌جات دیگر همچون سیر، آویشن، رزماری و الیاف گیاهی، در رتبه‌ی اول قرار گرفت.

این مطلب را از دست ندهید:  زنجبیل و ۱۲ مزیت عمده‌ی آن برای بدن و مغز

چند نوع خاص از آنتی‌اکسیدان در دارچین‌ وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پلی فنول‌، اسید فنولیک و فلاونوئید اشاره کرد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در مبارزه با استرس اکسیداتیو، خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و کمک به جلوگیری از بیماری‌های مزمن تأثیر مثبتی دارند و همچنین می‌توانند باعث تشکیل اکسید نیتریک در خون شوند و از پراکسیداسیون چربی جلوگیری کنند، هردوی این موارد خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی،‌ سرطان و بیماری‌های قلبی و بطور کلی بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند.

  1. کاهش التهاب

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین‌ به کاهش التهاب کمک می‌کنند. کاهش التهاب موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. محققان انواع مختلفی از فلاونوئیدها را در دارچین‌ شناسایی کرده‌اند. فلاونوئیدها در مبارزه با سطح التهاب بدن بسیار مؤثر هستند.

ازآنجایی‌که دارچین باعث پیشگیری از التهاب می‌شود، می‌تواند در کنترل درد مفید باشد. مطالعات نشان داده است که دارچین در کاهش درد عضلانی و درد قاعدگی و همچنین در کاهش شدت واکنش‌های آلرژیک مؤثر است.

  1. سلامت قلب

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های دارچین،‌ توانایی آن در بهبود سلامت قلب است. محققان ثابت کرده‌اند که دارچین در کاهش شایع‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر است. این عوامل عبارت‌اند از میزان بالای کلسترول خون، سطح بالای تری گلیسیرید و فشارخون بالا، دارچین با کنترل این موارد از بروز مشکلات قلبی و همچنین سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند.

مطالعات انجام‌شده در این زمینه بیانگر این مطلبند که دارچین می‌تواند در انعقاد خون بسیار مفید باشد و همچنین گردش خون را در سراسر بدن بهبود بخشد.

  1. کنترل قند خون

یکی از ادویه‌جات توصیه‌شده برای بیماران دیابتی، دارچین است. دارچین‌ می‌تواند سطح قند خون را کاهش و تأثیرگذاری انسولین را افزایش دهد. دارچین‌ همچنین فعالیت آنزیم‌های گوارشی را متوقف می‌کند، این کار باعث کاهش جذب قند خون پس از صرف یک وعده غذا می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2، با افزودن دارچین به رژیم غذایی، اثرات قابل‌توجهی در شاخص‌های قند خون خود مشاهده می‌کنند.

  1. بهبود عملکرد مغز

دارچین‌ حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، بر همین اساس تحقیقات نشان‌دهنده‌ی این است که دارچین‌ می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند و برای پیشگیری از بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مفید باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  لوبیا چیتی و مزایای آن

مطالعات آزمایشگاهی که بر روی حیوانات انجام‌گرفته است نشان می‌دهد که دارچین به ایجاد یک پروتئین خاص در مغز کمک می‌کند و این پروتئین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

  1. کاهش خطر ابتلا به سرطان

با توجه به توانایی آنتی‌اکسیدان‌ها، دارچین می‌تواند از جهش سلولی، رشد تومورهای سرطانی و آسیب DNA جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که دارچین‌ حاوی ترکیبی آنتی‌اکسیدانی به نام سینامالدئید می‌باشد. سینامالدئید علاوه بر کشتن سلول‌های سرطانی،‌ از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند و همچنین محافظ سلول‌های DNA بدن نیز می‌باشد. دارچین به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی موجود در آن، به‌عنوان یک مکمل غذایی مناسب جهت پیشگیری و مبارزه با سرطان شناخته می‌شود.

  1. مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها

دارچین‌  حاوی خواص ضد میکروبی، آنتی‌بیوتیک، ضد قارچی و ضدویروسی می‌باشد. به همین دلیل است که در فرهنگ‌های گوناگون از دارچین‌ به‌عنوان ماده‌ای طبیعی برای مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کنند. روغن دارچین‌ بطور خاص، می‌تواند از عفونت‌های باکتریایی محافظت کند. عفونت‌های باکتریایی موجب بیماری‌های مانند سرماخوردگی، گلودرد و پنومونی می‌شود.

  1. بهداشت دهان و دندان

تحقیقات نشان داده است که دارچین‌ می‌تواند در بهداشت دهان و دندان مؤثر باشد. دارچین‌ در مقابل برخی از باکتری‌ها که باعث بوی بد دهان، پوسیدگی و ایجاد حفره‌ در دندان‌ها می‌شود از بدن محافظت می‌کند. عصاره‌ی دارچین‌ دارای خواص ضد باکتریایی قوی و مؤثری می‌باشد و می‌تواند به‌عنوان یک‌دهان شویه‌ی طبیعی برای مبارزه با باکتری‌های دهان و دندان استفاده شود.

از مزایای دیگر دارچین این است که از آن در آدامس‌های جویدنی استفاده می‌شود. این به دلیل آن است که دارچین‌ یک عامل طعم‌دهنده‌ی طبیعی محسوب می‌شود و علاوه بر آن قادر به از بین بردن باکتری‌های دهان نیز می‌باشد. از دارچین بدون اضافه کردن هیچ ماده‌ی شیمیایی، می‌توان برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده کرد. در طب سنتی از دارچین به علت خاصیت ضد باکتریایی آن، جهت درمان طبیعی در دندان و زخم‌های دهان بهره می‌برند.

  1. جلوگیری از کاندیدا

خاصیت ضد قارچی دارچین‌ می‌تواند در درمان و جلوگیری از رشد بیش‌ازحد کاندیدا (قارچ) در دستگاه گوارش مؤثر باشد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که دارچین‌ می‌تواند در درمان کاندیدا آلبیکانس اثر مثبتی داشته باشد. کاندیدا آلبیکانس از خانواده‌ی قارچ‌های خطرناک محسوب می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش شود.

از مزایای دیگر دارچین‌ کنترل قند خون است. استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در رژیم غذایی، می‌توان باعث افزایش میزان قند در دستگاه گوارش شود و این خود ممکن است با افزایش خطر ابتلا به قارچ همراه باشد.

  1. بهداشت پوست
این مطلب را از دست ندهید:  آرد نخودچی، بدون گلوتن همراه با پروتئین بالا

مزایای پودر دارچین‌ برای پوست، ریشه در خواص آنتی‌بیوتیک و ضد میکروبی آن دارد. این خاصیت‌های دارچین می‌تواند در برابر مشکلات پوستی همچون سوزش، بثورات (ضایعه‌ی پوستی)، واکنش‌های آلرژیک و عفونت از بدن محافظت کند. پودر دارچین‌ را می‌توان به‌صورت مستقیم روی پوست گذاشت، این کار می‌تواند در کاهش التهاب، تورم، درد و قرمزی پوست مفید باشد. استفاده‌ی همزمان از دارچین‌  و عسل می‌تواند بیشترین تأثیر را برای بهبود پوست انجام دهد. این ترکیب برای درمان آکنه و آلرژی پوستی توصیه می‌شود.

  1. کاهش علائم آلرژی

افرادی که دارای آلرژی هستند، می‌توانند با کمک ترکیبی از دارچین و مواد گیاهی دیگر،‌ درمان خود را تسریع کنند. دارچین در مبارزه با علائم آلرژیک مؤثر است زیرا تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی حیوانات انجام‌گرفته است نشان داده‌اند که دارچین‌ باعث کاهش التهاب و واکنش‌های هیستامین می‌شود.

  1. جبران شکر در غذا

ازآنجا ک طعم طبیعی دارچین‌ شیرین می‌باشد، اضافه کردن آن می‌تواند به کاهش میزان شکر در غذاها کمک کند. نتیجه‌ی مستقیم کاهش شکر در رژیم غذایی،‌ کاهش شاخص گلیسمی (GI) می‌باشد. دارچین‌ بدلیل کند کردن جذب قند،‌ می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

پودر دارچین‌ حاوی قند افزوده و کم‌کالری است و از طرفی ازلحاظ مواد معدنی و مغذی غنی می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود به‌جای استفاده از شکر در رژیم غذایی خود از دارچین استفاده کنید. جایگزینی دارچین‌ بجای شکر می‌تواند به کاهش مصرف قند و کالری کمک کند و علاوه بر آن در کاهش وزن، مبارزه با کاندیدا، دیابت و کمبود انرژی مؤثر است.

  1. نگه‌دارنده‌ی طبیعی

یکی از مزایای کمتر شناخته‌شده‌ی دارچین‌ این است که می‌توان از آن برای حفظ مواد غذایی استفاده کرد. از دارچین‌ به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی آن بدون نیاز به مواد شیمیایی و مصنوعی، می‌تواند به‌عنوان یک نگه‌دارنده‌ی مواد غذایی استفاده کرد.

مطالعه‌ای که اخیراً انجام‌شده است بیانگر این مطلب می‌باشد که دارچین‌ می‌تواند از پکتین میوه‌ها محافظت کند و فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی آن را بالا ببرد و درنتیجه میوه‌ها می‌توانند برای مدت طولانی تازه بمانند. دارچین‌ همچنین دارای فعالیت ضد تیروزیناز است که می‌تواند در جلوگیری از تغییر رنگ میوه‌ها و سبزی‌ها در هنگام اکسیداسیون آن‌ها مفید باشد.

کلیدواژه : پودر دارچین
لیلی شکیبا