ذرت بوداده و مزایا و اثرات درمانی‌ آن

ذرت بوداده

مزایای ذرت بوداده و اثرات درمانی‌ آن

ذرت بوداده از منظر بهداشت عمومی دارای مزیت‌هایی است و میزان فراوان آنتی‌اکسیدان موجود در این دانه‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای آن می‌باشد، بر همین اساس پاپ کورن در سوخت‌وساز بدن،‌ تولید انرژی، کاهش افسردگی، بهبود عملکرد استخوان‌ها، کنترل قند خون، پیشگیری از سرطان،‌ کاهش وزن، جلوگیری از پیری زودرس،‌ کاهش کلسترول خون،‌ کنترل کم‌خونی و پیشگیری از یبوست،‌ تأثیرات مثبتی دارد.

تولیدکنندگان ذرت بوداده، از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای چیپس‌ یاد می‌کنند. مصرف پاپ کورن در طول سال‌های متمادی، رو به افزایش بوده است. در سال گذشته‌ی میلادی (2017)، تنها در بریتانیا، مصرف ذرت بوداده به میزان 38 درصد افزایش داشته است و علاقه مندان 12 میلیون کیلوگرم پاپ کورن خریداری کرده‌اند.

ذرت بوداده در اصل همان هسته‌های گیاه ذرت است که در هنگام گرم شدن به شدت پف می‌کند. پوسته‌ی کربنی دانه‌های ذرت حاوی اندوسپرم و نشاسته می‌باشد. رطوبت پوسته‌ی ذرت در حدود 14 تا 20 درصد می‌باشد. برای بدست آوردن ذرت بوداده، درجه‌ی حرارت تا زمانی که پوسته‌ی ذرت، توانایی نگهداری هسته‌ی آن را نداشته باشد،‌ ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه هسته‌ تجزیه می‌شود و به شدت گسترش می‌یابد و محتویات هسته به میزان 2 تا 5 برابر اندازه‌ی هسته‌ی اصلی رشد می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای ذرت بوداده

ذرت بوداده یا پاپ کورن یک دانه‌ی کامل است و حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی می‌باشد. 100 گرم ذرت بوداده حاوی موارد تغذیه‌ای زیر است:  ذرت بوداده

  • کالری: 375
  • چربی: 3/4 گرم
  • سدیم:‌ 7 میلی‌گرم
  • پتاسیم:‌ 274 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات‌ها: 74 گرم
  • پروتئین: 11 گرم

و همچنین حاوی ویتامن‌ها و مواد معدنی زیر می‌باشد:

  • آهن: 16 درصد
  • ویتامین B6: 15 درصد
  • منیزیم: 30 درصد

مزایای بهداشتی ذرت بوداده

در ادامه‌ی این مقاله سعی خواهیم کرد تعدادی از مزایای بهداشتی پاپ کورن را با هم بررسی کنیم:

  1. بهبود عملکرد دستگاه گوارش
این مطلب را از دست ندهید:  زیره سیاه و 6 مزیت بهداشتی آن که باید آن‌ها را بشناسید

دانه‌های ذرت حاوی میزان فراوانی فیبر رژیمی هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند. فیبر رژیمی همچنین می‌تواند در جلوگیری از احساس خستگی و حتی پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند. با توجه به میزان بالای فیبر موجود در دانه‌های ذرت بوداده، خوردن پاپ کورن باعث افزایش باکتری‌های سالم روده می شود. این باکتری‌های سالم علاوه بر کمک به هضم غذا برای سیستم ایمنی بدن ضروری می‌باشند.

  1. غنی از آنتی‌اکسیدان

دانه‌های زرد ذرت حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکسنتین می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت از سلامت چشم بسیار مفید هستند و می‌توانند در مقابل انحطاط ماکولا (لکه‌ی زرد) که به دلیل افزایش سن اتفاق می‌افتد، ایستادگی کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین برای مبارزه با التهابات سیستم بدن، که احتمال بروز بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند،‌ بسیار مفیدند.

  1. بهبود متابولیسم بدن

دانه‌های ذرت از لحاظ ویتامین B از جمله ویتامین B3 و B6 و همچنین فولات و اسید پانوتنیک، غنی هستند. ویتامین B برای فرآیند سوخت‌وساز بدن بسیار ضروری است. علاوه بر این فولات و اسید پانوتنیک به همراه ویتامین B در تولید انرژی تأثیر مثبتی دارند.

  1. کاهش افسردگی

ویتامین B3 همچنین به عنوان نیاسین شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که نیاسین می‌تواند در کاهش افسردگی بسیار مؤثر باشد. ذرت بوداده می‌تواند نیاسین مورد نیاز بدن را فراهم کند.

  1. استخوان‌های سالم

دانه‌های ذرت بوداده حاوی مقدار فراوانی فسفر هستند. فسفر برای بهبود عملکرد استخوان‌های بدن و همچنین عملکرد تعداد زیادی از سلول‌های بدن ضروری می‌باشد. منگنز موجود در ذرت بوداده نیز برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفیدند.

  1. کنترل قند خون

فیبر موجود در دانه‌های ذرت بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارد. هنگامی که میزان فیبر رژیمی مورد نیاز بدن فراهم شود، بدن قادر خواهد بود قند خون را مدیریت کند و سطح انسولین را تنظیم نماید. کاهش قند و انسولین در خون، مزیتی بزرگ برای بیماران دیابتی می‌باشد. از این رو همیشه به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که برای تنظیم این دو، ذرت بوداده مصرف کنند.

  1. پیشگیری از سرطان
این مطلب را از دست ندهید:  ماش و 10 مزیت که باید از آن بدانید

ذرت بوداده حاوی اسید فورولیک می‌باشد. اسید فورولیک بصورت بالقوه باعث نابودی برخی از سلول‌های سرطانی می‌شود. به همین دلیل و البته به دلیل نقشی که دانه‌های ذرت در کاهش استرس ایفا می‌کنند، مصرف روزانه‌ی آن به بیماران سرطانی توصیه می‌شود.

  1. کمک به کاهش وزن

میزان فراوان فیبر رژیمی موجود در دانه‌های ذرت بوداده سبب می‌شود که خوردن یک کاسه پاپ کورن، بتواند جایگزینی مناسب برای یک میان وعده‌ی عالی باشد. علاوه بر این با توجه به کالری کمی که ذرت بوداده دارد و همچنین با وجود انرژی بالایی که تولید می‌کند، می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشند.

  1. جلوگیری از پیری زودرس

رادیکال‌های آزاد، آسیب‌های به مراتب بیشتری نسبت به سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کنند. آن‌ها با علائمی که با افزایش سن اتفاق می‌افتند، ارتباط دارند. از این علائم می‌توان به مواردی همچون چین و چروک، انحطاط ماکولا و نابینایی، ضعف عضلانی، پوکی استخوان، بیماری آلزایمر، دمانس (زوال عقل)،‌ ریزش مو و انواع مختلفی از مواردی که با پیری مرتبط هستند، اشاره کرد. ذرت بوداده با توجه به آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی که در دانه‌های آن وجود دارد، می‌تواند بصورت مؤثر با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

  1. کاهش سطح کلسترول خون

فیبر موجود در پاپ کورن می‌تواند کلسترول اضافی بدن را از دیواره‌ی عروق و رگ‌ها،‌ برطرف کند. بنابراین فیبر رژیمی باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود و از این رو باعث کاهش احتمال خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود. فیبر رژیمی همچنین باعث کاهش فشار سیستم قلبی می‌شود، زیرا با توجه به پاک سازی عروق و شریانات خونی، قلب برای خون رسانی به بدن فعالیت به مراتب کمتری انجام می‌دهد.

  1. کنترل کم‌خونی

بر طبق USDA،‌ 28 گرم ذرت بوداده، حاوی میزان 9/0 میلی گرم آهن می‌باشد. این رقم ممکن است کوچک به نظر بیاید، اما باید توجه داشته باشید که مردان بزرگسال به 8 میلی گرم آهن در رژیم غذایی روزانه‌ی خود نیاز دارند. از سوی دیگر، زنان بزرگسال، به دلیل خونی که در طول دوران قاعدگی از دست می‌دهند، به 18 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. بر اساس برخی نظر سنجی‌ها، تقریبا 10 درصد از زنان بزرگسال با عارضه‌ی کمبود آهن مواجه هستند. از این رو اضافه کردن ذرت بوداده در رژیم غذایی، می‌تواند به میزان کافی،‌ آهن مورد نیاز بدن را فراهم کند و از طرفی برای بر طرف کردن مشکلات کم‌خونی مؤثر باشد.

  1. بهبود یبوست
این مطلب را از دست ندهید:  لوبیا چشم بلبلی و 6 مزیت شگفت‌انگیز آن

از آنجا که ذرت بوداده، دانه‌ای کامل بشمار می‌آید، فیبر رژیمی موجود در این دانه‌ها، با توجه به تأثیر مثبتی که بر عملکرد دستگاه گوارش دارد،‌ مانع یبوست می‌شود. محققان متوجه شده‌اند که افرادی که از پاپ کورن در رژیم غذایی روزانه‌ی خود استفاده می‌کنند، ‌22 درصد فیبر مورد نیاز بدن خود را بدست می‌آورند. مصرف مواد غذاهایی که دارای میزان بالایی از فیبر رژیمی هستند مانند پاپ کورن، در کاهش ابتلا به عارضه‌ی یبوست، تأثیر فراوانی دارد.

موارد استفاده از ذرت بوداده

دانه‌های ذرت بوداده علاوه بر استفاده به عنوان یک میان وعده، کاربردهای دیگری نیز دارند. یکی از این کاربردها،‌ استفاده برای طراحی دکوراسیون می‌باشد. این سنت در آمریکای شمالی و خاورمیانه رایج است که برای تزئین درخت کریسمس از دانه‌های به هم متصل شده‌ی پاپ کورن استفاده کنند. علاوه بر این در مواردی برای بسته بندی محصولات نیز از ذرت بوداده استفاده می‌شود. استفاده از پاپ کورن در مورد اخیر می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات از جمله جذب حشرات و احتمال اشتعال باشد، بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده در بسته بندی اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.

لیلی شکیبا