زیره سبز و 8 مزیت فوق‌العاده‌ی آن

زیره سبز

8 مزیت فوق‌العاده‌ی زیره سبز

زیره‌‌ی سبز با نام علمی Cuminum Cyminum (کومینوم سمینوم) جزء ادویه‌جات معطر و پرمصرف می‌باشد. گیاه زیره‌ سبز، بومی مناطق مدیترانه و جنوب غربی آسیا می‌باشد و دو از ذهن نیست که مصرف آن در این مناطق بطور گسترده‌ای رواج دارد. تحقیقات اخیر توانسته‌اند برخی از مزایای سنتی زیره‌‌ی سبز مانند بهبود هضم غذا و کاهش عفونت‌های مواد غذایی را اثبات کرده‌اند. علاوه بر این کشفیات جدید برای زیره سبز مزیت‌هایی دیگری شناسایی کرده است که از آن جمله می‌توان به مزیت‌هایی مانند کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و کلسترول اشاره کرد.

زیره سبز

استفاده از زیره‌‌ی سبز به‌عنوان یک ادویه، مصرف آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد، درنتیجه موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. از طرفی می‌تواند آهن موردنیاز بدن را فراهم کند و در کنترل قند خون مؤثر باشد. در این مقاله 8 مزیت سلامتی زیره‌‌ی سبز را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. بهبود هضم غذا

شایع‌ترین استفاده‌ای که در طول تاریخ از زیره‌‌ی سبز شده، بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌باشد. جالب است بدانید که تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر نیز بیانگر این مطلب هستند که زیره‌‌ی سبز برای بهبود هضم، بسیار مفید است. برای نمونه، زیره‌‌ی سبز می‌تواند فعالیت آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد، و این خود یکی از عللی است که بر هضم غذا تأثیر مثبت می‌گذارد. علاوه بر این زیره سبز، باعث آزاد شدن صفرا از کبد می‌شود و صفرای آزادشده، باعث هضم چربی‌ها و برخی مواد مغذی در روده می‌شود.

در یک پژوهش، 57 بیمار مبتلا به سندرم روده‌ تحریک‌پذیر (IBS) موردمطالعه قرار گرفتند. همه‌ی مبتلایان، پس از دو هفته مصرف زیره‌‌ی سبز، علائم بهبود را نشان دادند. بطور خلاصه، زیره سبز با افزایش فعالیت پروتئین‌های گوارشی به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و درنتیجه باعث کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود.

  1. سرشار از آهن

دانه‌های زیره‌‌ی سبز، به‌طور طبیعی، سرشار از آهن هستند. یک قاشق چای‌خوری زیره‌‌ی سبز حاوی میزان 4/1 میلی‌گرم آهن می‌باشد و این مقدار معادل 5/17 درصد مصرف روزانه‌ی آهن (RDI) برای بزرگ‌سالان می‌باشد. کمبود آهن یکی از مشکلاتی است که 20 درصد جمعیت جهان با آن مواجه هستند. علاوه بر این در کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر 1000 نفر حدود 10 نفر با مشکل کمبود آهن روبرو می‌باشند. کودکانی که در سن رشد قرار دارند و همچنین زنانی که در دوران قاعدگی هستند، بیشتر از سایرین به آهن نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود که زیره‌‌ی سبز را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید.

  1. آنتی‌اکسیدان

زیره‌‌ی سبز حاوی ترکیبات فراوانی است و مزایای سلامتی آن، ارمغان این ترکیبات می‌باشد. ازجمله‌ی این ترکیبات می‌توان به ترپن‌ها، فنول‌ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها اشاره کرد. بخشی از این ترکیبات به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند که وظیفه‌ی جلوگیری از آسیب‌های احتمالی رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارد.

این مطلب را از دست ندهید:  برگ بو و مزایای درمانی آن

رادیکال‌های آزاد، الکترون‌های تنهایی می‌باشند. این الکترون‌ها تا زمانی که جفت نشده‌اند مشکلی ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها برای جفت شدن، دیگر شرکای الکترون را از سایر مواد شیمیایی بدن سرقت می‌کنند که به این فرآیند اکسیداسیون می‌گویند. اکسیداسیونِ اسیدهای چرب در شریان‌های خونی، منجر به مسدود شدن عروق می‌گردد و همین باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. اکسیداسیون همچنین می‌تواند باعث التهاب در بیماران دیابتی شود. علاوه بر این اکسیداسیون DNA احتمال سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان‌هایی که در زیره‌‌ی سبز وجود دارند، الکترون‌ها را به یک الکترون آزاد تنها تبدیل می‌کنند و از آسیب‌های احتمالی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. بطور کلی رادیکال‌های آزاد، الکترون‌هایی هستند که باعث التهاب و آسیب DNA می‌شوند و زیره‌‌ی سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.

  1. کنترل قند خون

یک مطالعه‌ی بالینی نشان داده است که زیره‌‌ی سبز در مقایسه با پلاسیبو، تأثیر بیشتری در بهبود بیماران دیابتی که با مشکل اضافه‌وزن مواجه بوده‌اند، داشته است. هنگامی‌که در درازمدت، سطح قند خون افزایش می‌یابد،‌ گلیکاسیون به‌صورت خودبه‌خود در جریان خون تولید می‌شود. گلیکاسیون (AGE) یکی از راه‌هایی است که دیابت به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند. گلیکاسیون زمانی ایجاد می‌شود که قند به پروتئین‌ها متصل و باعث اختلال در عملکرد طبیعی خود می‌شود.

به‌احتمال‌زیاد، فرآیند گلیکاسیون دلیل اصلی آسیب چشم‌ها، کلیه‌ها، عروق خونی کوچک و اعصاب، در بیماران دیابتی است. زیره سبز حاوی ترکیبات متعددی است که گلیکاسیون را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای آزمایشگاهی ثابت شد که استفاده‌ی منظم از زیره‌‌ی سبز به‌عنوان یک چاشنی غذایی می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. البته باید یادآور شویم که محققان هنوز نتوانسته‌اند مقدار استفاده از زیره‌‌ی سبز را برای جلوگیری از افزایش قند خون ثابت کنند.

  1. کاهش کلسترول خون

مطالعات بالینی بیانگر این مطلب می‌باشند که زیره‌‌ی سبز می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. در پژوهشی تحقیقاتی، ثابت شد که سطح تری گلیسیرد خون افرادی که دو بار در روز و به مدت هشت هفته، به میزان 75 میلی‌گرم زیره‌‌ی سبز مصرف کرده‌اند، کاهش‌یافته است. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد بیماران دیابتی که به مدت کمتر از یک ماه از زیره‌‌ی سبز در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند، موفق به کاهش سطح  کلسترول LDL، به میزان 10 درصد شده‌اند.

این مطلب را از دست ندهید:  آویشن و 22 مزیت بهداشتی آن

همچنین تحقیقی با موضوع رابطه‌ی مصرف زیره سبز با کاهش یا افزایش کلسترول HDL انجام گرفت. طی این تحقیق 88 زن مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد افرادی که دو بار در روز به میزان 3 گرم از ترکیب ماست و زیره‌‌ی سبز استفاده کرد‌ه‌اند، دارای سطح کلسترول HDL بیشتری نسبت به سایرین می‌باشند.

  1. کمک به کاهش وزن

مطالعات بالینی ثابت کرد‌ه‌اند که ترکیبات زیره‌‌ی سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. تحقیقی با جامعه‌ی‌ آماری 88 نفر از زنانی که با مشکل اضافه‌وزن مواجه بودند، نشان داد افرادی که 3 گرم زیره سبز را به همراه ماست مصرف می‌کنند در مقایسه با سایرین، کاهش وزن داشته‌اند.

همچنین پژوهشی دیگری ثابت کرد شرکت‌کنندگانی که روزانه 75 میلی‌گرم زیره سبز مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از درمان پلاسیبو برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، در حدود 3 پوند (4/1 کیلوگرم)، وزن بیشتری ازدست‌داده‌اند.

  1. ضد باکتری

بسیاری از ادویه‌جات ازجمله زیره‌‌ی سبز، دارای خواص آنتی باکت ریال هستند و ممکن است موجب کاهش ابتلا به عفونت‌های خوراکی شوند. زیره‌‌ی سبز بعد از هضم شدن، باعث آزادسازی ترکیباتی می‌شود که خواص آنتی‌بیوتیکی دارند. علاوه بر این یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی نشان داد که زیره‌‌ی سبز می‌تواند باعث کاهش مقاومت دارویی برخی از باکتری‌ها شود. بطور کلی مصرف زیره‌‌ی سبز به‌عنوان چاشنی غذایی، باعث کاهش باکتری‌های عفونی و قارچ‌ها می‌شود، بنابراین ممکن است بیماری‌های ناشی از مواد غذایی را کاهش دهد.

  1. کاهش رفتارهای اعتیادآور

اعتیاد به مواد مخدر، یکی از نگرانی‌هایی است که در سطح بین‌الملل روزبه‌روز در حال گسترش است. مواد مخدر دارای ترکیباتی هستند که احساس آرامش و راحتی را در مغز فرد معتاد ایجاد می‌کنند، این تنها دلیلی است که این‌گونه افراد به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و حتی میزان مصرف خود را افزایش می‌دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  آرد ذرت و 13 مزیت شگفت‌انگیز آن

مطالعاتی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد نشان داد ترکیبات زیره می‌تواند در کاهش رفتارهای اعتیادآور مفید باشد. بااین‌حال تأثیر زیره سبز بر انسان، هنوز بصورت کامل ثابت نشده است و مستلزم تحقیقات دیگری می‌باشد.

کلیدواژه : زیرهزیره سبز
لیلی شکیبا