فلفل پاپریکا ادویه‌ای با ارزش با آنتی‌اکسیدان بالا

فلفل پاپریکا

فلفل پاپریکا ادویه‌ای با ارزش با آنتی‌اکسیدان بالا

فلفل پاپریکا از دسته‌ی ادویه‌جات پرمصرف در اکثر نقاط جهان محسوب می‌شود. تنها یک قاشق غذاخوری فلفل پاپریکا می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی در سلامتی شما داشته باشد. دهه‌ی 1400 میلادی زمانی بود که مردم نیویورک با فلفل پاپریکا آشنا شدند و هم‌زمان با مهاجرت مردم این مناطق به کشورها و قاره‌های گوناگون،‌ پاپریکا هم جهانی شد و موردعلاقه‌ قرار گرفت. در حال حاضر فلفل پاپریکا بطور گسترده‌ای در مجارستان تولید می‌شود و آن‌ها در معرفی فلفل پاپریکا به جهان پیش‌قدم بوده‌اند، تا جایی که دستور پخت گولاش با پاپریکا به‌صورت گسترده‌ای فراگیر شده است.

تحقیقات علمی بیانگر این مطلبند که فلفل پاپریکا، علاوه بر مبارزه با التهاب و برخی سرطان‌ها، برای پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی نیز مفید است. اگر علاقه‌مندید که اطلاعات بیشتری در مورد این اکتشافات و مزایای استفاده از فلفل پاپریکا بدانید، توصیه می‌شود به خواندن این مقاله ادامه دهید.

فلفل پاپریکا چیست؟

پاپریکا، فلفلی خشک و آسیاب شده است که از ترکیب چندین نوع فلفل به وجود می‌آید. فلفل پاپریکا با توجه به کشورهای مصرف‌کننده، دارای طعم‌های گوناگونی است، گاه شیرین و گاه بسیار تند. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد پاپریکا،‌ وجود مقدار فراوان ویتامین A در آن است، تنها یک قاشق غذاخوری از فلفل پاپریکا حاوی حدود 75 درصد مصرف روزانه‌ی ویتامین A می‌باشد.

فلفل پاپریکا همچون سایر فلفل‌ها حاوی ترکیبی مهم به نام کپسایسین می‌باشد که علت اصلی تند بودن فلفل است و از طرفی کپسایسین علت اصلی خواص درمانی فلفل می‌باشد.

ارزش غذایی فلفل پاپریکا

یک قاشق غذاخوری از فلفل پاپریکا حاوی مواد مغذی و معدنی زیر است:

این مطلب را از دست ندهید:  لوبیا چشم بلبلی و 6 مزیت شگفت‌انگیز آن

فلفل پاپریکا

  • کالری: 20
  • کربوهیدرات: 38 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 9/0 گرم
  • فیبر رژیمی: 5/2 گرم
  • ویتامین A: 3/560 میلی‌گرم معادل 71 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین B6: 3/0 میلی‌گرم معادل 14 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین E: 2 میلی‌گرم معادل 10 درصد مصرف روزانه
  • آهن: 6/1 میلی‌گرم معادل 9 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین C: 8/4 میلی‌گرم معادل 8 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین K: 4/5 میکروگرم معادل 7 درصد مصرف روزانه
  • ریبوفلاوین:‌ 1/0 میلی‌گرم معادل 7 درصد مصرف روزانه
  • نیاسین:‌ 1 میلی‌گرم معادل 5 درصد مصرف روزانه
  • پتاسیم: 158 میلی‌گرم معادل 5 درصد مصرف روزانه

مزایای فلفل پاپریکا

  1. سرشار از آنتی‌اکسیدان

میزان بالای آنتی‌اکسیدان، شاید مهم‌ترین مزیت فلفل پاپریکا باشد. آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در فلفل پاپریکا وجود دارد، از آن جمله می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد که در انواع مختلف فلفل به میزان‌های متفاوت وجود دارد. کاروتنوئیدها نوعی رنگ‌دانه هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود و برای جلوگیری از آسیب استرس اکسیداتیو که بدلیل فراوانی رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌شود، مفیدند. کاروتنوئیدها مواد مغذی محلول در چربی هستند، بدین معنا که اگر همراه با یک منبع چربی سالم مانند آووکادو مصرف شوند، بیشترین جذب را خواهند داشت.

علاوه بر کاروتنوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌های دیگری همچون بتاکاروتن، بتاکریپتوگزانتین و لوتئین در فلفل پاپریکا وجود دارد که مزیت هرکدام را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم:

فلفل پاپریکا

  • بتاکاروتن در حفظ و سلامت پوست و دستگاه تنفسی مفید است و علاوه بر این مصرف آن به مادران باردار توصیه می‌شود.
  • بتاکریپتوگزانتین توانایی کاهش التهاب در اختلالاتی مانند آرتریت را دارد.
  • لوتئین بیشتر به‌سلامت چشم مربوط می‌شود و در مبارزه با انحطاط آکولا بسیار مؤثر است.

بطور کلی، ویتامین A بدلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود، به کاهش التهاب منجر می‌شود و ازآنجایی‌که التهاب، ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد، دریافت مواد مغذی به‌صورت کافی، منجر به‌سلامتی بدن می‌شود و این تنها یکی از مزیت‌های فلفل پاپریکا است.

  1. درمان بیماری‌های خود ایمنی
این مطلب را از دست ندهید:  وانیل و یازده مزیت شگفت انگیز آن

یک پژوهش تحقیقاتی در سال 2016 نشان داد که کپسایسین موجود در انواع فلفل، می‌تواند در مقابل بیماری‌های خود ایمنی به‌صورت فوق‌العاده‌ای ظاهر شود. این نوع بیماری اغلب از ناتوان کردن سیستم ایمنی بدن شروع می‌شود و بر مغز، پوست، دهان، ریه، سینوس، تیروئید، مفاصل، عضلات، آدرنال‌ها و عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

بااینکه تاکنون روشی قطعی برای درمان بیماری‌های خود ایمنی پیدا نشده است، اما این محققان در مسیری گام نهادند که با استفاده از مواد غذایی، بتوانند با التهاب مبارزه کنند.

  1. پیشگیری و درمان سرطان

کپسایسین موجود در فلفل، خواص درمانی فراوانی دارد، ازجمله در درمان و پیشگیری سرطان بسیار مفید است. برخی پژوهش‌های علمی ثابت کرده‌اند که کپسایسین با استفاده از چنین مکانیزم، سیگنال‌هایی که باعث محدود شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود را تقویت کرده و حتی ژن‌هایی که باعث افزایش حجم تومور می‌شوند را متوقف می‌کند.

سرطان معده، در رتبه‌ی دوم شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان قرار دارد و از طرفی رتبه‌ی دوم مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را نیز یدک می‌کشد. بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به این نوع سرطان، حدود یک سال پس از تشخیص، جان خود را ازدست‌داده‌اند. خبر خوب این است که محققان ژاپنی در سال 2016 دریافتند که کپسایسین موجود در فلفل پاپریکا، اثرات ضدالتهابی قوی و مؤثری در درمان سرطان معده دارد.

  1. درمان دیابت

مانند تمام مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی هستند، فلفل پاپریکا نیز می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و درنتیجه درمان دیابت کمک کند. کپسایسین موجود در فلفل پاپریکا، باعث بهبود هضم قندهای موجود در خون می‌شود.

  1. سلامت چشم
این مطلب را از دست ندهید:  عدس و 11 مزیت سلامتی آن

با توجه به مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان موجود در فلفل پاپریکا،‌ مانند ویتامین A و لوتئین، واضح است که در جلوگیری از آسیب‌های چشم، به شما کمک می‌کند. علاوه بر این مواد مغذی، ویتامین B6، به‌ویژه زمانی که توأم با فولات زیادی باشد،‌ برای حفظ چشم مفید است. افرادی که مقدار بالایی ویتامین B6 مصرف می‌کنند، در مبارزه با بیماری‌های چشمی و ازجمله انحطاط ماکولا، موفق هستند.

  1. بهبود عملکرد قلب

استفاده از فلفل پاپریکا در رژیم غذایی،‌ باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود و از طرفی ویتامین B6، باعث کاهش فشارخون می‌شود و درنتیجه عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشد. فلفل پاپریکا با ایجاد هموگلوبین در خون و حمل اکسیژن به سایر نقاط بدن، می‌توان در درمان آنمی بسیار مفید واقع شود.

در مقایسه با سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئید موجود در فلفل پاپریکا،‌ به‌صورت گسترده‌تری موردمطالعه قرارگرفته است. یک پژوهش علمی ثابت کرد که کپسایسین باعث افزایش کلسترول HDL می‌شود و به همین دلیل پاپریکا می‌تواند سیستم قلب و عروق را بهبود بخشد.

لیلی شکیبا