پودر سیر و 10 مزیت آن برای سلامتی

پودر سیر

10 مزیت سلامتی پودر سیر

پودر سیر و بطور کلی سیر از قدیم‌الایام به‌عنوان یک داروی گیاهی تجویز می‌شده است. بقراط، پزشک یونانی که به‌عنوان پدر طب غربی شناخته می‌شود از سیر، برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کرده است و جمله‌ی معروفی دارد که می‌گوید: ”از آنچه طبخ و مصرف می‌کنید به‌عنوان دارو استفاده کنید.“ علم مدرن نیز اخیراً به بسیاری از تأثیرات مثبت سیر در سلامتی بدن پی برده است. طبق تحقیقات دانشمندان مزایای فراوانی برای پودر سیر به‌دست‌آمده است که در ادامه به بررسی 10 مزیت آن می‌پردازیم.

  1. مهم‌ترین عنصر پودر سیر

سیر یکی از اعضای خانواده‌ی پیاز محسوب می‌شود و بر همین اساس، شباهت‌های زیادی به پیاز و پیازچه دارد و در بسیاری از نقاط جهان قابل رویش می‌باشد. محبوبیت پودر سیر، عمدتاً به دلیل بوی قوی و طعم فوق‌العاده‌ی آن می‌باشد. در طول تاریخ از سیر عمدتاً به‌عنوان دارو استفاده می‌شده است ولی به‌مرور زمان به علت خواص فراوان که در ترکیبات آن وجود داشت، وارد آشپزخانه‌ها شد.

تحقیقات دانشمندان در سال‌های اخیر مشخص کرده است که، ترکیبات گوگرد موجود در گل‌های سیر، دلیل اصلی مزایای سلامتی سیر می‌باشد. شاید معروف‌ترین این ترکیبات،‌ آلیسین باشد. اما باید توجه داشت، آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که فقط در مدت کوتاهی پس از خرد کردن سیر تازه در دسترس می‌باشد. از ترکیبات دیگری که در سیر وجود دارد می‌توان به دیالیز دی سولفید و سیلسیلین اشاره کرد. در نظر داشته باشید که گوگرد موجود در سیر از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و از آنجا به سراسر بدن انتقال پیدا می‌کند.

  1. ارزش غذایی پودر سیر

سیر از لحاظ ارزش غذایی، بسیار مغذی است ولی بااین‌حال کالری خیلی پایینی دارد. در مقدار 1 اونس (28 گرم) سیر، مواد معدنی و مغذی زیر یافت می‌شود:

این مطلب را از دست ندهید:  کشمش پلویی قرمز و مزایا و اثرات جانبی آن

پودر سیر

  • کالری: 42
  • پروتئین: 18 گرم
  • کربوهیدرات: 9 گرم
  • منگنز: 23 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین B6: 17 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین C: 15 درصد مصرف روزانه
  • سلنیوم: 6 درصد مصرف روزانه
  • فیبر رژیمی: 6/0 گرم
  • مقادیری کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

بطور کلی می‌توان این‌گونه گفت که پودر سیر تقریباً حاوی‌ همه‌ی چیزهایی که بدن شما به آن نیاز دارد می‌باشد.

  1. مبارزه با سرماخوردگی

سیر به‌عنوان مکملی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. در یک مطالعه‌ی 12 هفته‌ای که مقایسه‌ی دو گروه در سرماخوردگی را بررسی می‌کرد مشخص شد که مصرف روزانه‌ی سیر، باعث کاهش 63 درصدی میزان سرماخوردگی در افراد می‌شود و همچنین میانگین طول علائم سرماخوردگی از 5 روز در گروه پلاسیبو، به 5/1 روز در گروه افرادی که سیر مصرف می‌کردند، کاهش یافت.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مصرف روزانه‌ی 56/2 گرم سیر در طول سال، تعداد روزهای مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را به میزان 61 درصد کاهش می‌دهد. اگر شما هم از دسته‌ی افرادی هستید که روزهای زیادی در طول سال با مشکل سرماخوردگی مواجه می‌شوند، سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا این مشکل را به حداقل برسانید.

  1. کاهش فشارخون

بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی، بزرگ‌ترین قاتلان جهان هستند. فشارخون بالا، عمده‌ترین علت این بیماری‌ها محسوب می‌شود. مطالعاتی که در این زمینه انجام‌گرفته بیانگر این مطلب است که مکمل‌های سیر، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش فشارخون دارند. یافته‌های تحقیقاتی مشخص کردند که مصرف 600 الی 1500 میلی‌گرم عصاره‌ی سیر، در یک دوره‌ی 24 هفته‌ای، می‌تواند همانند داروی آتنولول (که برای کاهش فشارخون استفاده می‌شود)، عمل کند. در نظر داشته باشید که مصرف 4 گل سیر در روز، می‌تواند مقدار موردنیاز پودر سیر که برای تأثیر بر کاهش فشارخون موردنیاز است را تأمین کند.

  1. کاهش سطح کلسترول خون

مصرف سیر باعث کاهش سطح کلسترول LDL به میزان 10 الی 15 درصد می‌شود. به نظر می‌رسد که سیر علیرغم اینکه که  باعث کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) می‌شود، اثر قابل‌توجهی بر سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) ندارد.

این مطلب را از دست ندهید:  آویشن و 22 مزیت بهداشتی آن

سطح بالای تری گلیسیرید یکی از عوامل شناخته‌شده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که سیر همچنین می‌تواند باعث کاهش سطح گلیسیرید شود.

  1. جلوگیری از آلزایمر

سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. اکسیداتیو می‌تواند از طریق رادیکال‌های آزاد در روند پیری تأثیر بگذارد. در نظر داشته باشید که مصرف زیاد سیر، باعث افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی می‌شود و درنتیجه موجب کاهش شدت اکسیداتیو در افراد دارای فشارخون بالا می‌شود. اثرات ترکیبی که سیر بر کاهش کلسترول و فشارخون و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی می‌گذارد، ممکن است خطر بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

  1. افزایش طول عمر

مطالعه و تحقیق درباره‌ی تأثیر سیر بر طول عمر، اساساً اتفاقی ناممکن است. اما با توجه به اثرات مفیدی که سیر بر عوامل خطرناکی همچون فشارخون می‌گذارد، این احتمال افزایش پیداکرده که سیر عمر شما را طولانی‌تر می‌کند. واقعیت این است که سیر می‌تواند با بیماری‌های عفونی مقابله کند. این عامل از عواملی است که در طول عمر مؤثر است زیرا عفونت، شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر، به‌ویژه در افراد مسن می‌باشد.

  1. کاهش خستگی و افزایش عملکرد بدنپودر سیر

در فرهنگ‌های باستانی از سیر برای کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کار کارگران استفاده‌شده است. مهم‌تر از همه اینکه، سیر در رژیم غذایی ورزشکاران المپیک در یونان باستان قرار می‌گرفت. مطالعات کمی در این زمینه انجام‌گرفته است، اما بااین‌حال بیانگر این مطلب است که جویدن سیر بر عملکرد ورزشی افراد تأثیر مثبتی دارد.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که مصرف سیر را به مدت 6 هفته ادامه دادند، به میزان 12 درصد کاهش ضربان قلب داشتند و علاوه بر آن کیفیت تمرینات ورزشی‌ آن‌ها به‌مراتب بهتر از قبل بود. بطور خلاصه، سیر عملکرد فیزیکی حیوانات آزمایشگاهی و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را بهبود می‌بخشد ولی مزیت آن برای افراد سالم هنوز مشخص نشده است.

  1. کاهش فلزات سنگین در بدن

ترکیبات گوگرد در مصرف بالای سیر به اثبات رسیده است. گوگرد باعث محافظت از بدن در مقابل آسیب‌هایی می‌شود که فلزات سنگین ایجاد می‌کنند. در مطالعه‌ای که به مدت 4 هفته انجام گرفت، کارکنان یک کارخانه‌ی باتری خودرو، که بیش‌ازحد مجاز در معرض سرب بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌های این تحقیق نشان داد که مصرف سیر، سرب موجود در خون این افراد را به میزان 19 درصد کاهش می‌‌دهد. علاوه بر این سیر، بسیاری از علائم بالینی سمیت سرب، از جمله سردرد و فشارخون را کاهش می‌دهد.

  1. سلامت استخوان‌ها

مطالعات کمی در این زمینه انجام‌گرفته است ولی یک پژوهش ثابت کرد که سیر با افزایش استروژن در زنان می‌تواند باعث کاهش میزان پوسیدگی استخوان‌ها شود. مطالعه‌ای دیگر در این زمینه نشان داد که مصرف روزانه 2 گرم سیر خام، بطور قابل‌توجهی باعث کاهش استروژن در زنان یائسه می‌شود. مواد غذایی همچون سیر و پیاز می‌تواند تأثیرات مثبتی بر درمان آستئو‌آرتریت داشته باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  زنجبیل و ۱۲ مزیت عمده‌ی آن برای بدن و مغز

بطور خلاصه می‌توان گفت که سیر علاوه بر طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، به‌راحتی در دسترس عموم قرارگرفته است و می‌توان از آن به‌عنوان طعم‌دهنده‌ی انواع غذاها استفاده کرد و در کنار آن از مزایای سلامتی آن نیز بهره‌ی کافی برد.

لیلی شکیبا